Bokomtale – League

Tittel: League

Forfatter: Nina Borge

Antall sider: 199

Navn på serie: Gamer-trilogien

Utgitt: 2023

Forlag: Gyldendal

Sjanger: Drama, realistisk, ungdomsbok

ISBN: 9788205572683

Omslagsdesign: Magnus Riise

Mitt terningkast: 6

 

Denne boka ble sendt til meg som et leser-og-anmeldelseseksemplar fra forfatteren Nina Borge og forlaget hennes Gyldendal.

 

Jos starter på E-sport-linja på videregående skole, og gleder seg masse til å være i et miljø med andre ungdommer som deler hennes visjon og interesser. Drømmen hennes er å bli proffspiller, og hun har alltid elsket gaming. Hun har spilt hele sommeren for å komme opp i rank i League og Legends, og hun håper hun vil passe inn i klassen.

Jenter som gamer opplever mye hets, nedsettende kommentarer og diskriminering, og det opplever Jos hver gang hun spiller online. Hun håper at når hun begynner i E-sport-klassen at hun vil finne et lag hun kan spille med – som respekterer henne for hennes ferdigheter, og som ikke bryr seg om hvilket kjønn hun er.

Som eneste jente i klassen, skiller Jos seg raskt ut. Elevene får tildelt lag, noe Jos gleder seg over, helt til hun forstår at noen av lagspillerne ser på henne som det svake leddet. Jos må kjempe for å bli hørt, og det viser seg at fordommene hun har blitt møtt med over nettet også sitter i enkelte i klassen hennes.

 

«League» er en utrolig flott og viktig bok om jenter som gamer. Den tar opp temaer som mange jenter som gamer online har opplevd – å bli kalt nedsettende ting, bli fortalt at kvinner bør holde seg på kjøkkenet, og mange seksuelle bemerkninger.

Denne boka var veldig spennende og følelsesladet, og jeg koste meg masse med den. Språket i boka fløt så bra at jeg følte at jeg så en film. Den var umulig å legge fra seg.

Jeg vil anbefale denne boka til ungdom i 12-16 års alderen, men den kan leses av alle som ønsker.

God lesing!

 

Andre bøker av forfatteren:

Utbryterne

Hvis du likte denne boka, vil du like:

Moxie

Oppdrag abort

Definisjonen av umulig

Sadie

Det Sara skjuler

Vi var en gang

Eg blir her

Dette er ikke oss

Å fange luft

De voksne

Kan vi bare late som

OMG

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg