Bokomtale – Eg blir her

Tittel: Eg blir her

Forfatter: Ann Helen Kolås Ingebrigtsen

Antall sider: 157

Utgitt: 2022

Forlag: Samlaget

Sjanger: Kjærlighet, drama, realistisk

ISBN: 9788234007941

Omslagsdesign: Torun Hunnes

Mitt terningkast: 5

 

Denne boka ble sendt til meg som et lese-og-anmeldelseseksemplar fra forlaget Samlaget.

 

Oda elsker den lille bygda si. Det er der hun har familien sin, bestevenninna si, Emma, og barndomsminnene sine. Hun håper på en perfekt sommerferie med kjæresten Sondre og venninnen Emma. Men ikke alt går slik Oda planla.

Daniel, en gutt Oda har begynt å mislike ettersom han alltid er frekk mot henne, begynner å blande seg inn i livet hennes. Han dukker stadig opp, og Oda klarer ikke komme seg unna. Dette skaper problemer i forholdet med Sondre, og Oda må begynne å se med nye øyne på følelsene sine for ham.

I tillegg til dette tenker Oda stadig på faren sin. Han drikker hver dag og dummer seg ut for folk. Folk ser ut til å like ham, men Oda klarer ikke å forstå det. Hun skulle ønske han var som de andre fedrene, og ikke ødela livet sitt slik han gjorde.

Sommeren får en røffere start enn Oda skulle ønske, og nye følelser dukker opp i henne. Hva er det egentlig hun vil?

 

«Eg blir her» er en veldig fin historie om det å være ærlig med seg selv. Temaer som forelskelse, familie og venner er veldig sentrale, og ikke minst den vestlandske naturen. Boka er skrevet på en måte som er veldig lett å komme inn i, og man føler at man er til stede i handlingen.

Jeg leste denne boka i en strekk, for jeg kunne ikke legge den fra meg. Det var masse som hendte, mange sterke følelser, og selvfølgelig (som det ofte er i kjærlighets-pregede romaner) mange kleine øyeblikk. Budskapet om å viktigheten med å finne hvor man helst vil høre til og hvem man vil høre til med var veldig fint, og jeg synes dette var en veldig fin leseropplevelse.

Jeg vil anbefale denne boka til ungdom og unge voksne i alderen 14+.

God lesing!

Hvis du likte denne boka vil du like:

Definisjonen av umulig

Dette er ikke oss:

Å fange luft:

Arvingen

Vi var en gang

OMG

 

Nå skjer det

Jente (17) ikke savnet

Det Sara skjuler

Alt skal brenne

Ser du dette?

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg