Bokomtale – Jakten på Allan Carte

Tittel: Jakten på Allan Carte

Forfatter: Håvard Lilleheie og Frode Eie Larsen

Illustrert av: Simon Nyhus

Antall sider: 163

Navn på serie: Leos magiske reise

Bok nr: 1

Utgitt (Norge): 2022

Forlag: Papermoon publishing

Sjanger: Fantasy, action

ISBN: 9788293897262

Omslagsdesign: Simon Nyhus

Mitt terningkast: 5

 

Denne boka ble sendt til meg som et lese-og-anmeldelseseksemplar.

 

Leo er ei prinsesse i landet Leopoldia, men hun har aldri bedt om dette livet. Hun skulle ønske hun var fri til å gjøre som hun ville, og oppleve mer av verden, men som prinsesse må hun beskyttes fra alle mulige farer.

Et mørke truer Leopoldia, og Leos far drar ut for å finne en måte å beseire det på. Og han kommer ikke hjem. I stedet kommer skipet tilbake, ubemannet, nesten som et spøkelsesskip. Det er noe mystisk som foregår, og Leo ønsker å finne ut hva det er.

En mystisk besøkende forteller Leo om en karttegner som heter Allan Carte – det var ham faren hennes skulle oppsøke, og nå er det opp til Leo å følge i hans fotspor. Som prinsesse får hun selvsagt ikke lov til å ta saken i egne hender – så hun sniker seg vekk.

Leo befinner seg plutselig i en farefull situasjon, på et oppdrag ingen tidligere har overlevd. Overalt lurer farene, og det er ingen garanti for at de skal komme seg helskinnet hjem. Men med magi, samt nye og gamle vennskap, begir de seg ut på eventyret for å redde verden fra det truende mørket.

 

«Jakten på Allan Carte» er en magisk bok for barn og ungdom (alder 8-13). Boka tar oss med på et fortryllende eventyr med mystikk, action og magi. Jeg likte veldig godt verdenen i denne boka – jeg følte at jeg befant meg i magiske Leopoldia da jeg leste boka. Dette er uten tvil en bra bok for barn og unge!

 

(En liten ting: Jeg tror ikke forfatterne av denne boka noen gang har måttet vaske av blod fra klær før. Da hadde de visst at en kjole dekket av blod ikke kan vaskes helt ren. – Det var bare en detalj som irriterte meg litt😂 )

 

Jeg vil anbefale denne boka til barn og ungdom som liker fantasy og spenningsfylte eventyrbøker. Denne bør dere ikke gå glipp av!

God lesing!

 

Hvis du likte denne boka, vil du like:

Arkin

Arkin – Lysets vokter

Arkin 2 – Håpet

Vindeltorn og Maretorn

Mørkalven

Evighetsspillet

Dragens øye

Mia Myhr

Ragnarok:

Fenrisulven (Bok 1)

Fimbulvinter (Bok 2) og Tordenguden (Bok 3)

Tilly og bokvandrerne

Trollheim

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg