Bokomtale – Den magiske bokhandelen 1, Tilly og Bokvandrerne

Tittel: Tilly og bokvandrerne

Forfatter: Anna James

Illustrert av: Paola Escobar

Antall sider: 379

Navn på serie: Den magiske bokhandelen

Bok nr: 1

Utgitt (Norge): 2021

Forlag: HarperCollins

Originalens tittel: Tilly and the Bookwanderers

Sjanger: Fantasy

ISBN: 9788284250823

Oversatt av: Sunniva Aanonsen Sandsgaard

Mitt terningkast: 6

 

Denne boka ble sendt til meg som et lese-og-anmeldelseseksemplar fra forlaget HarperCollins.

 

Matilda Blad (Tilly) bor sammen med besteforeldrene sine, som eier en bokhandel i London. Tilly elsker å lese, og føler at hun kan lese bøker dypere enn andre, men hun tenker ikke stort over dette før favorittkarakterene hennes plutselig dukker opp i bokhandelen.

Tilly finner ut at besteforeldrene har holdt en stor og magisk hemmelighet fra henne, om bokhandelen, lesing og om familien deres. Sammen med hennes nye venn, Oskar, finner hun ut at de kan reise inn i bøker, noe som byr på fantastiske opplevelser, og fryktelige farer. Hun møter blant annet Alice fra ‘Alice i Eventyrland’ og Anne fra ‘Anne fra Bjørkeli’, og lærer hvordan hun kan dra inn i bøkene, såkalt bokvandring.

Bokvandringen byr på spennende eventyr, men også mange farer. Underveis prøver hun å finne ut hva som hendte med moren hennes før hun forsvant for elleve år siden, og tar mange farlige valg. Det ser ut til å være mer til familiens historie enn Tilly trodde.

 

«Tilly og bokvandrerne» er en utrolig spennende og magisk bok, som gjorde meg hekta fra første side. Denne boken viser alle de fortryllende sidene ved å lese, og har alt en god bok trenger. Den tar opp temaer som vennskap, kjærlighet, og det å miste foreldre, og er i tillegg actionfylt og full av magi.

Boka er for barn og unge i alderen 9-13, men jeg syntes at alle som liker magiske bøker bør få lest denne boka. Jeg elsket hele konseptet med bokvandring, og jeg likte hvordan boka tok oss med til mange klassiske, fiktive verdener, som Eventyrland og Bjørkeli. Boka er ganske lettlest, med relativt stor tekst, og illustrasjoner innimellom.

Jeg vil absolutt anbefale denne boka til alle som liker å lese 😊

God lesing!

 

Hvis du likte denne boka vil du like:

Snøkattprinsen

Nikoline

Ingenlund

Begynnelsens bøker

Smaragdatlaset

Ildkrøniken

Dødens bok

Vindeltorn

1 kommentar
    1. Jeg har akkurat lest bok nr 2, uten å ha lest nr 1. Jobber i bibliotek og ville bli kjent med bøkene. Er enig med at det er et godt konsept. Jeg kunne godt tenke meg å bokvandre. Takk for omtalen. Det er ikke så mange som skriver om barnelitteratur.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg