Bokomtale – Dragens øye 1, Forrådt

Tittel: Forrådt

Forfatter og illustratør: Charlotte Sandmæl

Antall sider: 143

Navn på serie: Dragens øye

Bok nr: 1

Utgitt (Norge): 2021

Forlag: Egmont

Sjanger: Fantasy, tegneserie

ISBN: 9788242969668

Mitt terningkast: 6

 

Denne boka ble sendt til meg som et lese-og-anmeldelseseksemplar fra forlaget Egmont.

 

Kha er en askealv som har levd hele livet sitt i en verden under bakken, hvor hen har lært magi, og har blitt veldig dyktig. Hen har hele tiden følt seg trygg i familien sin, og hen hadde en viktig fremtid foran seg. Men noen Kha trodde hen kunne stole på, var sjalu på Khas store krefter, og ønsket å stjele dem. Snart blir Kha tvunget på flukt for å redde livet sitt, og hen reiser til overflaten, en verden hen alltid har drømt om å reise til. Men uten kreftene sine, er overflaten svært farlig for en askealv. Spesielt når hen allerede blir jaktet på av sine egne.

Men Kha blir ikke alene på overflaten. Hen blir reddet av en drage når hen er i nød, og får snart en ny venn å dele oppholdet sitt med. Men farer lurer på alle kanter, og Kha kan aldri føle seg helt trygg.

 

«Dragens øye – Forrådt» er en kjempespennende fantasybok i tegneserieformat. Boka har en utrolig flott historie med spenning, magi og drager, og jeg ble totalt revet med. Illustrasjonene i boka er helt magiske, og jeg elsker hvor fortryllende karakterene og verdenene ser ut. Denne boka har en ikke-binær hovedrolleinntaker, noe jeg syntes er kjempeflott, og jeg tror dette er den første boka jeg har lest hvor hovedrollen bruker ‘hen’-pronomen. Det er utrolig gøy. Jeg liker også kreativiteten til forfatteren, for eksempel hvordan hun endrer fargene på snakkeboblene når karakterene snakker ulike språk. Boka tar i tillegg opp flere viktige temaer, som sjalusi, manipulasjon og tillit.

Jeg elsket denne boka, og leste den derfor i en strekk. Bokas illustrasjoner er så nydelige, at jeg ikke klarte å bla om før jeg hadde beundret hvert bilde. Dette er en bok jeg anbefaler på det sterkeste! Boka passer best til aldersgruppen 13+, ettersom det er noen scener med nakenhet, og enkelte deler kan være vanskelige for yngre lesere å forstå, men personlig ville jeg anbefalt den til alle.

God lesing!

Hvis du likte denne boka vil du like: (Kategori Fantasy og Tegneserier)

Hazel Woods

Snøkattprinsen

The Iron King

Nikoline

Spilledåsen

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg