Bokomtale – Jeg er Leona

Tittel: Jeg er Leona

Forfatter: Line Baugstø

Antall sider: 191

Utgitt: 2020

Forlag: Aschehoug forlag

Sjanger: Realistisk, kjærlighet, drama

ISBN: 9788203268267

Omslagsdesign: Ida Gowers Lindal

Mitt terningkast: 5

 

Denne boka ble sendt til meg som et lese-og-anmeldelseseksemplar fra forlaget Aschehoug.

 

Leona skal begynne på ungdomsskolen, og hun er veldig redd. I løpet av sommeren har hun begynt å bruke mer sminke, og har blitt veldig pen. Men nye ting skjer i kroppen hennes; siden Leona er trans, begynner guttepuberteten å starte i henne. Legen hennes sier at hun kanskje kan begynne med pubertetsblokkere, men hun må først ta noen tester. Tenk om hun kommer i stemmeskiftet før hun rekker å ta blokkerne? Og hva om hun ikke får lov til å ta dem?

En annen ny følelse dukker opp i henne: forelskelse. Hun forelsker seg i Emil, som også bestevenninna Malin er forelska i. Leona nekter å godta at hun er forelska. En som henne burde vel ikke bli forelska? Og uansett kan hun ikke like den samme gutten som Malin!

Noen begynner å sende ekle bilder til Leona, og bildene spres snart til resten av skolen. Hvem gjør dette? Hvordan kan hun stanse dette?

 

«Jeg er Leona» er en veldig fin og spennende bok om livet til en trans jente. Boka som tar opp de fine og de vanskelige sidene med å omfavne sitt eget kjønn, når det ikke er sitt biologiske kjønn. Vi får også lese om forelskelse, vennskap og mobbing. Dette er en veldig fin bok for unge i alderen 10 år og oppover. Jeg synes alle burde få med seg denne boka.

«Jeg er Leona» er den stillestående oppfølgeren til «Vi skulle vært løver», og kan altså leses uten å ha lest første bok.

Ha en nydelig vår!

Vi skulle vært løver

Hvis du likte denne boka vil du like

De voksne

Nørd

Nå skjer det

Vi var en gang

Kan vi bare late som

Lucas Jackson

Dette er ikke oss

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg