Bokomtale – Det brenner!

Tittel: Det brenner!

Forfatter: Sunniva Vagstad og Dominic Munton

Antall sider: 192

Utgitt: 2020

Forlag: Aschehoug forlag

Sjanger: Spenning, mysterie, klima og drama

ISBN: 9788203268281

Omslagsdesign: Emma Graves (designstudioe.com), Istock/Shutterstock

Mitt terningkast: 6

 

Denne boka ble sendt til meg som et lese-og-anmeldelseseksemplar fra forlaget Aschehoug.

 

Siv og vennene hennes Einar, Ylva og Isak liker å ‘laive’ (drive med rollespill), og holder ofte til i skogen i nærheten av der de bor. Det er en tørr sommer, og til tross for at det har vært to måneder med tørke, bestemmer allikevel Einar seg for å lage bål. Når de er ferdige, slukker de bålet, men er det nok? Mens de er i skogen, begynner det å brenne. Alle kommer seg helskinnet ut. Unntatt Isak. Vennene prøver å finne logiske forklaringer, men de har ingen anelse på hvor han er. Kom Isak seg ut av skogen, eller ble han slukt av flammene?

Siv var den siste som så ham, og føler seg skyldig i hans forsvinning. Hun oppsøker Ben, kameraten til Isak. Isak fortalte henne at han skulle overnatte hos Ben, men Ben hadde ikke snakket med ham siden en krangel de hadde hatt. Siv og Ben slår seg sammen for å finne Isak, men det er ikke lett å løse en sak når hver av dem holder hemmeligheter fra hverandre …

 

«Det brenner» er en veldig spennende, interessant og engasjerende bok for aldersgruppen 9-16. Jeg likte denne boka veldig godt, og jeg ble dradd inn i teksten fra første side. Boka er velskrevet, og gir leseren rom til å tenke og gruble selv. Boka tar opp flere viktige temaer, blant annet klima. Dette ikke er en vanlig mysteriebok for barn, hvor man tidlig i boka skjønner hvordan den ender. I denne boka blir man like overrasket, engasjert og hekta på å finne svaret, som hovedkarakterene, og man føler at man er en del av historien. Jeg storkoste meg mens jeg leste boka, og ble helt hekta på historien. Dette er en soleklar terningkast 6 fra meg!

Hvis du likte denne boka vil du like:

Mot og mysterier – serien

De voksne:

Lucas Jackson:

Jenta i bikuben:

Hjemsøkt:

Det siste mennesket:

Vi var en gang:

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg