Bokomtale – Cybjørg 2.0 Next Level

Tittel: Cybjørg 2.0 – Next Level

Forfatter og illustratør: Ida Therese Klungland

Antall sider: 301

Navn på serie: Cybjørg

Bok nr: 2

Antall bøker: 3 (skal bli en trilogi)

Utgitt (Norge): 2022

Forlag: Vigmostad & Bjørke

Sjanger: Spenning, mysterie, humor, sci-fi

ISBN: 9788241959042

Omslagsdesign: Ida Therese Klungland

Mitt terningkast: 6

 

Denne boka ble sendt til meg som et lese-og-anmeldelseseksemplar fra forlaget Vigmostad og Bjørke.

 

Etter at Cybjørg reddet Nord-Maldal fra skurkene Elektra og Floke, har alt endret seg for Cybjørg. Folk ser på henne som en helt, og er plutselig vennlige mot henne. Selv den mest populære og frekke av jentene på skolen, Gyda, ønsker å bli venn med henne. I tillegg kommer folk på døren med allslags tekniske problemer som de ønsker at Cybjørg skal hjelpe dem med, nesten som om hun er en IT-arbeider. For Cybjørg, som er vant til å være for seg selv, og som synes at andre mennesker er vanskelige å forstå seg på, blir all denne oppmerksomheten litt for mye.

Til bursdagen sin får hun det nye spillet UniMax, som hun blir hekta på. Det handler om enhjørningen Max som må finne enhjørningshornet sitt, og som må sloss mot firkantede roboter på veien. Cybjørg spiller spillet med vennen sin, Arnold, og andre spillere hun kommer i kontakt med gjennom spillet.

En ny katastrofe rammer Nord-Maldal. Folk begynner å bli firkantet! Noe er endret i DNA-et til folk som gradvis gjør dem firkantet. Som helt føler Cybjørg seg pålagt å redde dagen på nytt igjen. Hvem står bak denne forbrytelsen, og hvordan kan det stoppes? Sammen med nye og gamle allierte prøver Cybjørg å komme til bunns i saken, og redde menneskeheten fra å bli firkantet

 

«Cybjørg – Next Level» er den spennende andre boka i trilogien om Cybjørg, og den var umulig å legge fra seg. Denne boka er veldig spennende og humoristisk, og nok en gang elsket jeg å lese om Cybjørg.

Noe av det jeg elsker med Cybjørg-bøkene er hvordan Cybjørgs tanker og væremåte reflekterer både det menneskelige i henne, og det teknologiske. Dette ser vi både med at hun har vanskelig for å forstå ordspill, ting som blir sagt ‘mellom linjene’ og andres følelser, samtidig som hun er glad i menneskene rundt seg og vil beskytte dem med alt hun har.

Illustrasjonene i boka er fargerike (akkurat som jeg liker de 😊), og gjorde boka gøy å lese. Boka skiftet av og til fra å være sett fra Cybjørg sitt perspektiv, til å bli sett fra Max (fra UniMax) sitt perspektiv, noe jeg synes var en gøy tvist.

Disse bøkene passer godt for barn og unge i 8-14 års alderen, man kan leses av alle (jeg likte de kjempegodt, og jeg er 18 år).

Jeg gleder meg masse til neste bok i serien!

God lesing!

 

 

Første bok i serien:

Cybjørg

Hvis du likte denne boka vil du like:

Det siste mennesket

Byrået for Ikke-hendelser

Zombieutbruddet

Neanderland

Den grå gutten

Luridiumstyven

Anjas enhjørning

Den magiske bokhandelen

Død eller iskrem

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg