Bokomtale – Smil

‘Familie, venner, gutter … Tann-drama?! En sann historie.’

Tittel: Smil

Forfatter og illustratør: Raina Telgemeier

Fargelagt av: Stephanie Yue

Antall sider: 214

Originalens tittel: Smile

Utgitt: 2016

Forlag: Twinsy

Sjanger: Tegneserie, humor, drama

ISBN: 9788230520789

Oversatt av: Karianne Munch Ellingsen

Omslagsdesign: Phil Falco & John Green

Mitt terningkast: 5

 

Denne boka ble sendt til meg som et lese-og-anmeldelseseksemplar fra Twinsy.

Raina føler seg som en helt vanlig skolejente. Hun går på speideren, har venner hun liker å være med og ganske irriterende småsøsken, og hun skal snart få regulering. Ingenting utenom det vanlige. En dag skjer noe som vil gjøre en betydelig forskjell på de neste årene. Hun detter nemlig og slår ut fortennene, og skyver et bein i munnen lengre opp, slik at det ikke går an å sette inn tennene på vanlig måte. Raina må ha regulering på enda lenger enn hun egentlig skulle, i tillegg til mange prosesser underveis. Hun er redd for hva vennene vil si om hvordan tennene hennes ser ut, og de er ikke så støttende som hun hadde håpt at de ville være.

Raina opplever mye av det samme som mange andre ungdommer opplever i fasen barn til ungdom. Forelskelse, venner som glir ifra deg, et håp om å bli som de ‘populære’ og tanntrøbbel er noe av det som skjer i Rainas liv, og ikke alt er like enkelt å håndtere.

 

Smil er en kjempeflott tegneseriebok om overgangen fra barn til ungdom, og alt som skjer i den fasen. Den er veldig gjenkjennelig, og vi skjønner fort at dette er ting som skjer daglig. Den er humoristisk, spennende og litt trist. Denne boka vil nok få deg til å smile 😊

Boka er en tegneseriebok med kjempeflotte illustrasjoner og nydelig bruk av farger. Jeg må innrømme at jeg begynte å smile med en gang jeg så tegningene og at det var en tegneseriebok. Sånne ting gjør meg overraskende glad.

I begynnelsen var jeg litt skeptisk var jeg til den ‘tann-drama’- delen, som var et gjennomgående tema i boka. Men etter at jeg begynte å lese boka falt det naturlig, og ble en flott del av historien. Sikkert en del som vil kjenne seg igjen.

Boka er skrevet ut fra forfatterens egen historie, og det gjør den enda mer levende og realistisk. Hun skriver ut fra egne erfaringer, og vet godt hva hun snakker om.

Jeg synes dette var en aldeles fin bok, perfekt for barn og unge i alle aldere. (hovedmålgruppen setter jeg på 10-14, men jeg synes at unge i alle aldere burde få med seg denne boka 😊 Tegneserier slår aldri feil, uansett målgruppe)

God lesing!

 

Hvis du likte denne boka, vil du like:

Nørd og Fake:

Syden:

Forelskede og andre bortkomne:

De Voksne:

Til Ungdommen:

Andre tegneseriebøker/blader:

Anjas Enhjørning:

Håndbok for superhelter:

Nordlys julehefte:

The Urban Legend:

Antiklimaks:

DuckTales 1

DuckTales 2

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg