Bokomtale – Odds store kamp

Tittel: Odds store kamp

Forfatter: Anne Ellingsen

Antall sider: 111

Utgitt (Norge): 2023

Forlag: Ad Lib forlag

Sjanger: Biografi, krigshistorie

ISBN: 9788269297300

Mitt terningkast: 5

 

Denne boka ble sendt til meg som en PDF fra forfatteren Anne Ellingsen.

 

Odd Nansen ble født som kjendis – faren hans var Fritjof Nansen, og allerede fra barndommen av lærte han sin fars verdier. Fritjof Nansen hadde gjort et viktig arbeid for flyktninger, samt de sultende i Øst-Europa, og Odd Nansen lærte tidlig viktigheten av å hjelpe andre.

Odd Nansen ønsket å bli kunstner, men endte med å bli arkitekt. Senere førte han sin fars arv videre, og hjalp jødiske flyktninger under Nazi-partiets styre. Nansen gjorde en stor innsats for menneskers liv og frihet, men endte selv med å bli fratatt sin egen frihet – han endte i fangenskap og konsentrasjonsleir hos tyskerne.

Historien om Odd er veldig inspirerende og tøff. I denne biografien kan man lese om Nansens tidlige år, om hans arbeid som arkitekt, hans arbeid i Nansenhjelpen for flyktninger, og hans tid i fangenskap.

Jeg hadde aldri hørt om Odd Nansen før jeg leste denne boka – men nå føler jeg at jeg kjenner ham godt. Boka gjorde livet og tankene hans levende, og det er et perfekt minne om denne mannen. Boka inneholder Nansens karikaturer, samt fotografier og utdrag fra Nansens mange brev og dagbokinnslag. Odd Nansen var en mann som aldri gav opp, og som fant håp og lyspunkt selv i de mørkeste tidene.

Boka «Odds store kamp» er en velskreven biografi for unge (over 12 år) som har et språk som er lett å forstå, og som forteller Nansens historie samtidig som man lærer om andre verdenskrig. Jeg vil absolutt anbefale denne boka til alle som er interessert i andre verdenskrig og menneskerettigheter, eller som ønsker en god sakprosabok for ungdom.

 

Hvis du likte denne boka vil du like:

Det skjer nå

Til Ungdommen

Tidsrosen

Tidsfikserne

Grunnloven

Månelandingen

Vikingene

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg