Bokomtale – De dødes byrå

Tittel: De dødes byrå

Forfatter: Gareth P. Jones

Antall sider: 416

Originalens tittel: Constable & Toop

Utgitt: 2018

Forlag: Mangschou Forlag

Sjanger: Fantasy, grøss, spenning

ISBN: 9788282381864

Oversatt av: Øystein Rosse

Omslagsdesign: Sam Hearn

Mitt terningkast: 5

 

Denne boka ble sendt til meg som et lese-og-anmeldelseseksemplar fra forlaget Mangschou forlag.

 

Sam Toop har en evne som gjør at han kan både se og snakke med gjenferd, noe som er både hjelpsomt og plagsomt i og med at han jobber og bor i et begravelsesbyrå. De døde ønsker ofte tjenester, og de kan bli ganske innpåslitne. En natt hører han noen rope og banke utenfor døra, og han finner snart ut at det er onkelen hans Jack. Jack kan også se gjenferdene, men Sam stoler ikke på ham. Jacks fortid er nemlig noe Sam ønsker å holde avstand fra. Men snart blir han trukket inn i et drama det er vanskelig å snu ryggen til.

 

Gjenferdet Lapsewood jobber for gjenferdenes byrå, som holder kontroll på alle gjenferd. En dag blir han flyttet over til Boligavdelingen, som jobber med hjemsøkte hus. Doris McNally, en av Boligavdelingens utsendte, har forsvunnet. Lapsewoods jobb er å finne henne. Han drar til London, og møter det ville gjenferdet Tanner. Han er bare en gutt, men han vet mye mer om byen enn Lapsewood. Sammen begynner de å etterforske saken. Svaret de finner er rystende. London er infisert av svartråte, som kommer når hjemsøkte hus mister gjenferdet sitt. Da vil huset ta til seg den første ånden de får tak i. Dette er et problem som Byrået må ta seg av. Hvem er det som får gjenferdene til å forsvinne? Det viser seg å være mer til saken enn de først trodde.

 

«De dødes byrå» er spennende og fantasifull, med et konsept verdt å beundre. Jeg liker veldig godt Gareth P. Jones’ ide om livet etter døden. Det er fengende, spennende og artig, og veldig oversiktlig til fantasybok å være. Handlingen i denne boka har en fin oppbygning, og man blir lett fengslet av historien. Jeg fikk, ut ifra omslaget, et inntrykk på at dette kom til å være en typisk barnebok for barn i 8-12 år, men når jeg selv leste den fikk jeg heller et inntrykk av at målgruppen var for 11-14. I boka synes jeg at banning og bruk av alkohol i teksten kunne kuttes ut, samtidig som jeg skjønner at det gir en mer realistisk tilnærming til handling, sted og personbeskrivelser. Allikevel vil jeg tenke at boka ville passet for en mer utvidet målgruppe om disse elementene var fjernet. Uansett synes jeg at dette er en flott bok, verdt å få med seg. Forfatterens tanker, beskrivelser og konsept er kjempeflott, og jeg vil tro at denne boka vil fenge hos mange lesere.

God lesing!

 

Hvis du likte denne boka vil du like: KATEGORI FANTASY OG SPENNING

Ingenlund:

Vargtimen:

Byrået for Ikke-hendelser:

Halvgudene:

Den magiske tid:

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg