Bokomtale – Broen til Terabithia

Tittel: Broen til Terabithia

Forfatter: Katherine Paterson

Antall sider: 166

Originalens tittel: Bridge to Terabithia

Utgitt: 2008 (først 1980 i Norge)

Forlag: Gyldendal

Sjanger: Eventyr-drama

ISBN: 9788281570191

Oversatt av: Siri Ness

Omslagsdesign: 2006 Buena Vista Pictures Marketing and Walden Media LLC.

Mitt terningkast: 6

 

Jess elsker å tegne og skape, og han vil gjerne gjøre det så ofte som mulig. Men det virker som om alle synes det er en teit og jentete hobby, og Jess kan dermed nesten ikke si det til noen. Derfor er det fint å ha en annen egenskap. Jess kan nemlig løpe.

I år har Jess bestemt seg for å bli best. Han skal vinne over de andre guttene i kappløpet, men skjebnen har bestemt noe annet.

Leslie Bruke flytter inn i nabohuset til Jess, og hun er alt annet enn han kunne tenke seg. Foreldrene hans kaller henne hippie og uanstendig, men Jess finner ut at det hun er mye mer enn bare det.

Jess og Leslie blir bestevenner, og Jess har endelig en venn som ikke bryr seg om at tegning er jentete. Hun er en venn som han kan tulle og fantasere med. Sammen blir de konge og dronning av et fantasiland som kun de to vet om. Men så skjer det som ikke skulle ha skjedd …

 

Dette er en fantastisk bok, med en nydelig historie. Den var helt annerledes enn jeg hadde trodd, og den fikk meg til å gråte på slutten.

Boka passer for barn, unge og voksne i alle aldere. Boka er også filmatisert, slik man kan se på coveret.

Da jeg valgte ut at jeg ville lese denne boka, tok jeg den fordi den var lett å lese, og tenkte at jeg kunne like så godt lese en litt rask bok for å få lagt ut noe på bloggen. Jeg så på coveret, og tenkte automatisk at dette var en bok hvor hovedpersonene kom inn i en magisk verden. De gjorde på et vis det, men ikke på den måten jeg hadde forventet. De lagte sitt eget lille univers, hvor de kunne være seg selv og bruke fantasien sin. Dette er en aldeles nydelig bok som alle som liker å lese må få lest. Den er søt, trist, spennende og fantasifull.

Les boka eller se filmen! Eller begge deler!

God lesing!

 

Hvis du likte denne boka vil du like:

Blekkhjerte:

https://noravinjor.blogg.no/1484844355_bokomtale__blekkhjert.html

 

Den magiske tid:

https://noravinjor.blogg.no/bokomtale-den-magiske-tid-heksekongen-vakner.html

 

Lucas Jackson:

https://noravinjor.blogg.no/1532076533_bokomtale__lucas_jackson.html

 

De Voksne:

https://noravinjor.blogg.no/1537335954_bokomtale__de_voksne.html

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg